1926 – 2016: een ongelooflijk fascinerende “”negentig-jarige”

 
share
2016 zal niet zoals de andere jaren zijn: want het jaar zal samenvallen met de negenstigste verjaardag van Ducati, opgericht op 5 juli 1926 en ontstaan uit een droom die dankzij de wil van de drie broers Adriano, Bruno en Marcello Cavalieri Ducati en ondersteuning van de vader Antonio tot vervulling kwam.

Het is passend om de geschiedenis van Ducati te definiëren al een droom, want het avontuur begon in een donker laboratorium in het centrum van Bologna, op de Via Collegio di Spagna 7, waar de werkvloer werd gevuld door slechts twee werknemers en een secretaris. Waarschijnlijk hadden de Ducati broeders toen nooit gedacht hoe dit kleine laboratorium er op een dag uit zal zien.

Het eerste product, een elektrische condensator genaamd "Manens", was niet groter dan een Euro munt, maar toch was het een nieuwe technologie die zo verfijnd was dat na een paar jaar de productie moest worden verplaatst naar de villa die in het bezit was van de Ducati familie.

Vanaf dat moment zou een wervelwind van ontwikkelingen en erkenning de groei van Ducati doen stimuleren, tot aan 1 juni 1935, de dag waarop de eerste steen van de Brogo Panigale fabriek gelegd werd. Aandacht voor detail, extreme aandacht voor kwaliteit, precisie en grote betrouwbaarheid van de producten zoals rekenmachines, radio's. camera's en filmcamera's zorgden ervoor dat Ducati in de jaren '30 een van de meest geavanceerde bedrijven van Italië werd. De twee medewerkers van het kleine laboratorium werden er bijna 1200 in 1936 en het bedrijf bleef overweldigend groeien.

Helaas een korte tijd later, viel Italië in de greep van de Tweede Wereld Oorlog: het conflict, de wapenstilstand en het verzet zorgden ervoor dat de fabriek in oktober 1944 verwoest werd.

Maar Ducati bouwde zich net zo snel weer op als dat het was verwoest en in 1946 werd het eerste hoofdstuk van de tweewieler geschieden geschreven. Het begon allemaal met de Cucciolo, een kleine 4-takt hulpmotor die door heel Italië erg populair zou worden en de geboorte van een nieuw verhaal zou vertegenwoordigen.

Een paar jaar later, met de komst van de Cucciolo en het met het einde van het management van de Ducati broers (1948), moest Ducati zijn motorziel verder uitbreiden. In 1954 was het bedrijf verdeeld in twee afdelingen: , "Ducati Elettrotecnica" en "Ducati Meccanica", in diezelfde periode kwam Fabio Taglioni, de ware "vader" van de hedendaagse Ducati, bij het bedrijf werken.

Met ruim dertig jaar in samenwerking met het bedrijf, ontwikkelde de briljante ingenieur afkomstig uit Lugo di Romagna meer dan duizend projecten, creëerde de eerste echte race motoren (1954) en was uitvinder van wat de meest onderscheidende kenmerken van het merk zouden worden: het desmodromische systeem (1956), L-vormige tweecilinder (1971) en het buizenframe (1979).

De indrukwekkende reeks van projecten, allemaal avant-garde, werden beloond met een minstens net zo indrukwekkende reeks aan overwinningen in de meest uiteenlopende competities. Overwinningen werden behaald in De Motogiro d'Italia (1954 - 1957), De Grand Prix races van de 125 en 250 klassen (1956 - 1961), de 200 Miglia di Imola (1972) die gewonnen werd door Paul Smart en de Tourist Trophy die werd gewonnen door Mike Hailwood (1978) en Marco Lucchinelli's overwinning bij de Daytona Battle of the Twins (1986) die samen viel met het einde van de carrière van Taglioni.

De komst van Cagiva in 1985 bracht een golf van innovaties bij Ducati voor zowel de producten als belangrijke medewerkers binnen het bedrijf. Met het pensioen van Taglioni, werden Massimo Bordi en Gian Luigi Mengoli verantwoordelijk voor het design en zetten samen de innovaties door. Zij ontwikkelden een ander belangrijk hoofdstuk in de geschiedenis van de Bolognese tweecilinders: de watergekoelde vierkleps-motoren. Het nieuwe blok werd ontwikkeld om aan een lastiger, maar prestigieuzere competitie deel te nemen: de Superbike Wold Championship. Een keuze die loonde, want in 1988 behaalde Marco Lucchinelli de eerste historische zegen met de 851, de motor die met Raymond Roche in 1990 de eerste rijders titel won.

Maar er was geen tijd om achterover te leunen: naast Bordi en Mengoli werd er met Claudio Domenicali en Filippo Preziosi een nieuwe generatie ontwerpers gepresenteerd. Dit gebeurde tijdens de gouden Design jaren van Ducati met "neoclassics" als de Monster en de 916, Massimo Tamburini's meesterwerk. In de Superbike verstevigde Ducati zijn leidende positie met Carl Fogarty, winnaar van vier wereldtitels en daarna met Troy Bayliss, een echte held voor de Ducatisti en drievoudig wereldkampioen met Ducati motoren.

Na Cagiva, namen TPG and Investindustrial het Bolognese merk over en bracht het naar de top in termen van populariteit, kwaliteit en merk-imago. In 2003 begon Ducati's MotoGP verhaal met de helden Loris Capirossi en daarna Casey Stoner die binnen vier jaar Ducati naar de hoogste trede van het podium bracht: het winnen van de wereldtitel.

Gevolgd door jaren van grote innovatie, de komst van Audi, de geboorte van nieuwe modellen zoals de 1199 Panigale en de wereldwijde groei van Ducati. Als we terug kijken en denken aan de kleine condensator die gebouwd werd door de twee werknemers in 1926 zijn we verbaasd en zien we hoe fascinerend en meeslepend het verhaal van dit bedrijf is, een bedrijf dat bijna geboren werd uit toeval, maar altijd de weg van passie en liefde bleef volgen.

Abonneren op de nieuwsbrief

Door uw e-mailadres in te voeren, blijft u op de hoogte van de innovaties en aanbiedingen van Ducati. U kunt op elk gewenst moment uw registratie voltooien en uw profiel maken op Ducati.com voor toegang tot alle functies.
Ik bevestig dat ik de informatie over artikel 13, wetsbesluit 196/2003 en de bijgevoegde tekst met betrekking tot artikel 7 van de privacycode en

Ik ga akkoord met het gebruik van mijn e-mailadres voor de aangegeven doeleinden

Vul uw e-mailadres