share

De aankomst in MotoGP

 
 

Op 31 mei 2001, tijdens de Italiaanse Grand Prix op het circuit van Monza, kondigde Ducati aan dat het begin 2003 zou gaan concurreren in het MotoGP wereldkampioenschap, de nieuwe heersende klasse van de wereldkampioenschappen.
In Februari 2002 werd het eerste beeld van een 3D design van de motor van de nieuwe Desmodeci vrijgegeven. De motor is een L-vormige viercilinder, met het desmodromische systeem. Anders dan de klassieke 90 ° tweecilinder, verliep de distributie via een keten van tandwielen terwijl de cilinders in een monobloc hoofd werden gekoppeld. Hierdoor waren de afmetingen van de motor iets breder dan de Desmoquattro tweecilinder, echter was de kracht beslist groter, zoals later bevestigd.
In augustus 2002, in Frankrijk, werd de motorfiets in het geheim getest door Vittoriano Guareschi. Tijdens de laatste race van het 2002 MotoGP seizoen reed Troy Bayliss een paar ronden met de Desmodeci op het "Ricardo Tormo" circuit in Valencia. Hierdoor konden toeschouwers voor het eerst het gebrul van Filippo Preziosi's nieuwe creatie beleven.
Met een heldenrol voor Troy Bayliss en MotoGP veteraan Loris Capirossi, bracht 2003 het debuut en een verrassing.
Ducati behaalde een knappe tweede plaats in het kampioenschap van fabrikanten met een indrukwekkend puntenaantal van 225, met één gewonnen race, 2 tweede plekken en 6 derde plekken. Loris Capirossi sloot het jaar af met een schitterende vierde plek in de algemene ranglijst met 177 punten. Terwijl Bayliss het seizoen afsloot met een zesde plaats met 128 punten, waarmee hij de ‘Rookie of the Year' award mee in de wacht sleepte.
Een adembenemende begin, vier jaar later verzilverd met een wereldtitel voor Ducati, die een uiteindelijk een andere Australiër zou binnenhalen, namelijk Casey Stoner.