share

999

 
 

Twee jaar na de productie van de MHe werd Ducati geconfronteerd met een nieuwe uitdaging, namelijk de overweging om het design van de 916 te veranderen. Samen met het ontwerp van de Monster heeft dit een grote impact gehad op het gebied van productie.
Gedurende bijna 10 jaar, zijn meer dan 70,000 exemplaren van de 916 en de 916 familie (748, 996 en 998) geproduceerd. Om de harten van Ducatisti te veroveren besloot Pierre Terblanche om een nieuwe motor te creëren, die norm van de wereldwijd erkende 916 zou doorbreken.
Zo werd de 999 geboren. De nieuwe Ducati Superbike was heel anders dan de 916, met nieuwe lijnen, een dubbele swingarm, dubbele poly ellipsoïde koplampen en meer comfort. Alles in de 999 was ontworpen om te verzekeren dat het technisch geavanceerd was.

De 999 bleek ook uiterst effectief op het circuit te zijn, het winnen van drie Superbike titels met Neil Hodgson (2003), James Toseland (2004) en Troy Bayliss (2006) bevestigd dit. De productieduur was echter vrij kort, na vijf jaar werd hij vervangen door de 1098, die meer weg had van de Ducati 916.